Zielenkoorts is net als echt koorts

Afgelopen week was mijn kind ziek. Snot, koorts, je kent het wel. 

Ik weet dan wat hij nodig heeft. 

Hem een dagje thuishouden van school, met een dekentje op de bank, veel dichtbij houden en knuffelen. 

Hij krijgt beschuitjes met honing, want dit kreeg ik ook van mijn moeder toen ik ziek was.

Een andere moeder vertelde dat ze altijd roze koeken kreeg als ze ziek was en dit ook weer aan haar kinderen geeft. Werkt ook volgens haar. 

En zo zal jij ook een herinnering hebben over hoe het was toen jij ziek werd,

Ik maak een grote pan soep. En zijn sportclubjes zeg ik af. 

Die griepjes, waterpokken en andere ziektes horen er ook een beetje bij. 

Net zoals zielekoorts. 

⁠Er is iets niet in orde.

⁠Je kind is van slag, niet helemaal zichzelf, boos of juist teruggetrokken.⁠

Ze staan op gespannen voet met de wereld om hen heen. ⁠

En vooral op gespannen voet met hun ware zelf. Er is innerlijke onrust.⁠

Als kinderen overvoerd of overweldigd zijn of stress hebben, kunnen zij zielekoorts ervaren. ⁠

Zielekoorts is hetzelfde als fysieke koorts, het verschil is dat het ene op emotioneel en andere lichamelijk stuk afspeelt. ⁠

Een soort emotionele griep.

Zielenkoorts…. Omdat het zo uniek en persoonlijk is.⁠

Hoe je het herkent? 

Vertrouw je intuïtie. Misschien mag je die weer herontdekken of ontwikkelen. 

Je kan hier net zoveel op vertrouwen als dat je voelt en weet dat je kind ziek is. Fysiek, met griep en koorts.

Soms kan dit een uitdaging zijn als je het zelf erg druk hebt, stress voelt en in beslag genomen door andere zaken. 

Dan kan je ook zelf vereenvoudigen om weer terug te komen bij deze instincten. 

Zielekoorts dus. 

Het kan zijn dat het kind niet de beste versie van zichzelf is. 

Het stille kind zich nog meer terugtrekt. Het temperamentvolle kind nog explosiever wordt. 

Ze zijn emotioneel geprikkeld. 

Wat doe je als je de zielekoorts hebt opgemerkt?

Net als met koorts ga je ook hier hetzelfde om met je kind, maakt de agenda leger en blijft dichtbij met je aandacht en zorg. ⁠


Vereenvoudig, maak ruimte voor rust en verbinding. 

Laat de zielekoorts op zijn beloop. 

Als het kind door de emotionele groeistuip heen is, keer je weer terug naar het normale dagelijks leven. ⁠

Zo krijgt het kind de aandacht en tijd om te herstellen. ⁠

Scroll naar top